Selasa, 4 Ogos 2009

-Unta mengadu Masalah Kepada Nabi S.A.W-

Manusia adalah makhluk yang mempunyai perasaan. Dari perasaan itu timbul rasa cinta dan kasih sayang di antara mereka. Akan tetapi ketahuilah, bukan hanya manusia mempunyai perasaan, bahkan haiwan pun memilikinya. Oleh kerana itu sangat disesalkan jika ada manusia yang tidak memiliki perasaan yang membuatkan dirinya lebih rendah daripada haiwan. Pernah ada seekor unta yang mengadu kepada Rasulullah S.A.W mengungkapkan perasaannya.


Abdullah bin Ja'afar r.a berkata, pada suatu hari Rasulullah S.A.W pernak ketika bersam-sama aku, beliau membisikkan tentang sesuatu yang tidak akan kuceritakan kepada seseorang di antara manusia. sesuatu yang paling beliau senangi untuk dijadikan pelindung untuk buang hajatnya adalah gundukan tanah atau kumpulan batang kurma lalu beliau masuk kedalam kebun lelaki Ansar. Tiba-tiba ada seekor unta. Tatkala Nabi S.A.W melihatnya, unta itu merintih dan bercucuran air matanya. Lalu Nabi S.A.W menghampirinya seraya mengusap dari perutnya sampai ke lehernya dan hingga ke tulang telinganya, maka tenanglah unta itu, kemudian beliau bersabda "siapakah pemilik unta ini,unta ini milik siapa?" lalu datanglah seorang pemuda Ansar seraya berkata, "unta itu milikku,wahai Rasulullah". Maka Nabi S.A.W bersabda, "tidakkah engkau bertaqwa kepada Allah lantaran binatang ini, yang telah dijadikan sebagai milikkmu oleh Allah, kerana ia (binatang ini) telah mengadu kepadaku bahawa engkau telah membuatnya letih dan lapar?


Demikian suara hati seekor binatang, yang selaku seorang Nabi dan Rasul, bukan sahaja pemimpin yang kepada manusia dan jin, tetapi sifat keperihatinan kepimpinan baginda S.A.W sehingga terhadap binatang.


lantaran itu beliau S.A.W bersabda: "sesiapa sahaja yang mengasihi (apa jua) makluk, ia akan dikasihi oleh Tuhan yang bersifat ar-rahman. Oleh itu,sayangilah setiap orang yang berada diatas bumi ini yang bersifat penyayang, akan dikasihi oleh yang diangit (para malaikat).

Tiada ulasan: