Rabu, 5 Ogos 2009

-Marwah as-Syarbini jadi sebutan sebagai syahidah-


Marwah as-Syarbini yang merupakan seorang ahli farmasi yang berkelulusan PHD dalam bidang berkenaan, mengambil cuti rasmi bekerja kerana mengikuti suaminya Alwi Ali Ukkaz yang menyambung pelajaran dalam bidang kejuruteraan di salah sebuah universiti di Berlin, Jerman.

Pemergian mereka ke Jerman untuk menggarap ilmu pengetahuan walau daripada ‘non-Muslim’ dianggap sebagai salah satu perjalanan yang diredhai Allah SWT, kerana baginda s.a.w. ada menegaskan dalam sebuah hadisnya yang bermaksud: “Hikmah (ilmu pengetahuan) itu kadang-kadang tidak ada pada orang Islam, di mana sahaja mereka memperolehinya, maka mereka berhak mendapatkannya (walau daripada orang bukan Islam).”

Mereka berada di Jerman adalah untuk urusan ibadat kepada Allah kerana dengan penggarapan ilmu kejuruteraan yang terkadang-kadang tidak dikuasai oleh orang Islam di tempat sendiri, maka ia menjadi fardhu kifayah yang mesti disampaikan apabila pulang ke pangkuan masyarakat kelak. Ia disandarkan kepada firman Allah SWT menerusi ayat 122 surah at-Taubah yang bermaksud: “Dan tidaklah (betul dan elok) orang-orang yang beriman keluar semuanya (pergi berperang); oleh itu, hendaklah keluar sebahagiaan sahaja daripada tiap-tiap puak di antara mereka, supaya orang-orang (yang tinggal) itu mempelajari secara mendalam ilmu yang dituntut di dalam agama, dan supaya mereka dapat mengajar kaumnya (yang keluar berjuang) apabila orang-orang itu kembali kepada mereka, mudah-mudahan mereka dapat berjaga-jaga (daripada melakukan larangan Allah).”

Isu pembunuhan Muslimah yang bertudung kepala, Marwah as-Syarbini di mahkamah Jerman kerana mempertahankan maruah serta harga dirinya apabila dihina kerana berpakaian sempurna sebagai Muslimah oleh seorang ‘lelaki gila’ berbangsa Jerman, menjadi riwayat hidupnya yang terakhir di negara asing apabila kes saman malunya menjadi tragedi apabila beliau ditikam sebanyak lapan kali dan rebah walaupun disambut suaminya Ali dan anaknya Mustafa berusia 4 tahun yang trauma hingga ke hari ini.

Marwah yang mengandungkan anak kedua berusia tiga bulan mati bersama-sama zuriat dalam kandungan, suaminya pula ditembak oleh sepasukan polis yang meluru masuk dalam bangunan mahkamah yang sepatutnya lelaki Jerman gila itu yang ditembak, bukan suaminya, walaupun tercedera namun hatinya terguris apabila mengenangkan nasib diri dan anaknya meneruskan hidup tanpa isteri tersayang.

Apa pun itulah hakikatnya yang terjadi ke atas umat Islam yang komited kepada agama, berbanding dengan non-Muslim yang melakukan lawatan ke nagara-negara umat Islam dengan berpakaian separa bogel, orang Islam tidak sedikit pun mencemuh mereka, walaupun ia digambarkan sebagai tidak bertamadun. Hakikatnya ialah orang Islam begitu menjaga prinsip agama dengan tidak mengguriskan perasaan bukan Islam, apatah lagi melakukan sesuatu tindakan di luar jangkaan semua pihak. Tetapi ia berbeza sekali dengan tindakan liar penganut lain, mereka sama sekali tidak memikirkan perasaan orang Islam. Dalam hal ini, siapakah yang boleh dikatakan pengganas yang sudah boleh dibuktikan dengan tindakan liar.

Tiada ulasan: