Selasa, 4 Ogos 2009

-Kambing panggang Berbicara-

Kalau kita temui binatang yang masih hidup dapat berbicara tentu orang menganggapnya sebagai perkara yang ajaib. Akan tetapi ia lebih ajaib lagi kalau ada binatang yang telah disembelih dan telah pun dipanggang boleh berbicara. Kisah ini benar-benar berlaku di zaman Nabi S.A.W yang diceritakan di dalam hadis iaitu kambing yang telah disembelih dan yang telah dipanggang boleh berbicara.

Abu Hurairah r.a berkata, " sesungguhnya Rasulullah s.a.w hanya menerima hadiah dan tidak mahu makan sedekah. lalu seorang wanita Yahudi di Khaibar menghadiahkan kepada beliau s.a.w kambing panggang yang telah dimasukkan racun. Lalu Rasulullah s.a.w pun memakan sebahagian dari daging kambing itu, dan para sahabat yang bersama-samanya ketika itu turut makan. (selepas diberitahu oleh kambing panggang itu bahawa ada racun) Nabi s.a.w mengingatkan para sahabat'"Angkatlah tangan kamu (berhenti makan), kerana kambing panggang ini memberitahu kepada aku bahawa dia beracun. Setelah Bisyr bin Al- Baro' bin Ma'rur Al- Anshoriy (yang telah termakan bahagian yang beracun itu) didapatinya meninggal dunia (sekembalinya ke rumah). Maka Nabi s.a.w mengirim (utusan membawa surat) kepada wanita Yahudi itu dengan pertanyaan; apakah yang mendorong kamu melakukan hal itu (meletak racun)?. wanita itu menjawab; jika engkau adalah seorang nabi, maka apa yang aku telah lakukan tidak akan membahayakan dirirmu. Jika engkau adalah seorang raja, maka aku telah melepaskan manusia darimu. " kemudian Rasulullah s.a.w memerintahkan untuk membunuh wanita itu maka ia pun dibunuh...."

Persoalan dalam kisah ini ialah tentang peristiwa aneh kambing yang telah mati dan dipanggang boleh berbicara kepada Nabi s.a.w. ini suatu mukjizat Nabi s.a.w sebagai bukti kebenaran Nabi s.a.w.

Tiada ulasan: