Rabu, 5 Ogos 2009

-Marwah simbol Muslimah sejati-


Kematian Marwah bukan sahaja disambut oleh saudara-saudara Muslim di Mesir tempat tumpah darahnya, malah di kebanyakan Negara Eropah dengan pelbagai respons yang amat mengkagumkan. Ia menunjukkan bahawa Marwah tidak bersendirian dalam mempertahankan kebenaran agama melalui pemakaiannya yang disifatkan sebagai muslimah sejati.

Sebuah nama jalan di Iskandariyah, bandar besar yang menjadi tempat kelahirannya telah ditukar kepada namanya, rakyat jelata keluar di jalan-jalan raya menyatakan sokongan terhadapnya kerana berani dan berjaya mempertahankan haknya sebagai Muslimah yang takut hanya kepada Allah SWT.

Begitu juga di Jerman, sebuah institut yang dimiliki oleh warga Jerman yang bukan beragama Islam, dengan berani menyatakan sokongan terhadapnya dengan menukar kepada Institut Marwah. Mereka menyifatkan Marwah sebagi pejuang dan pembela agama Islam di Jerman dan di Eropah kerana mahu haknya dikembalikan walaupun beliau tidak sempat melihat sokongan daripada pelbagai pihak. Ada yang simpati, sedih dan tidak kurang juga yang menuntut agar kematiannya dituntut dengan seadil-adilnya oleh Mahkamah Tinggi Jerman.

Di Paris, beribu-ribu warga Perancis yang beragama Islam dan bukan Islam keluar di jalan-jalan utama Negara itu dengan membawa sepanduk menyatakan rasa simpati, sedih dan sokongan padu mereka yang tidak berbelah bahagi terhadap kematian Marwah yang disifatkan sebagai satu tragedi yang amat menyayat hati, bukan sahaja kepada umat Islam tetapi juga kepada masyarakat antarabangsa yang turut terpanggil untuk menyatakan pendirian mereka.

Mereka bukan sahaja menyuarakan rasa terkilan, malah membuta bantahan secara terbuka kepada Presiden Perancis, Nicolas Sarkozy yang dilaporkan baru-baru ini lantang menghalang mana-mana Muslimat negara itu yang menjadi kakitangan awam tidak dibenarkan memasuki kawasan premis kerajaan melainkan mereka terlebih dahulu menanggalkan tudung kepala mereka. Larangan juga termasuk kepada para pelajar sekolah menengah dan di peringkat universiti atau kolej.

Di Teheran, para penunjuk perasaan menjadikan kedutaan Jerman di negara itu sebagai sasaran kecaman. Mereka membaling batu ke arah petugas kedutaan dan mengeluarkan kata-kata kesat. Ini tidak lain kerana sensitiviti mereka terhadap kejadian yang menimpa Marwah yang menjadi mangsa, bukan sahaja beliau, anak dalam kandungannya juga termasuk suami dan anaknya Mustafa berusia empat tahun yang masih trauma dan fobia kesan melihat ibunya ditikam dalam mahkamah.

Sehubungan dengan itu juga, para pensyarah di beberapa institut dan universiti yang bukan beragama Islam turut menyatakan kemarahan mereka terhadap apa yang terjadi ke atas Marwah. Mereka mengadakan siri ‘road show’ untuk menjelaskan kepada masyarakat Jerman bahawa ia satu jenayah yang tidak boleh dimaafkan, antara mereka yang menyertai sesi penerangan itu ialah Narges Keiran, pensyarah bahasa Inggeris di Jerman dengan tajuk Kesyahidan Marwah patut dibela.

Peguam Marwah, Khaled Abu Bakr akan bercakap mengenai undang-undang dalam menghadapi jenayah perkauman bangsa dan agama. Tareq as-Syaribi abang mangsa yang turut hadir sebagai saksi di mahkamah Jerman pada hari perbicaraan. Beliau akan bercakap mengenai kehidupan Marwah sebagai Muslimah sejati, para pensyarah berbilang bangsa akan bercakap mengenai Islamfobia yang sepatutnya dihapuskan, para perwakilan badan-badan bukan kerajaan di Jerman yang turut berucap menyatakan pendirian masing-masing.

Tiada ulasan: