Ahad, 28 Mac 2010

.:Sikap menghina atau memalukan org lain (Dikelantan):.

Ini pula lain kisahnya, seperti yang aku pernah bg tau sebelum ini, walaupun aku dilahirkan dikelantan tetapi aku kurang memahami sepenuhnya bahasa kelantan, aku sebelum ni ade tertarik hati untuk bekerja di kelantan tetapi tidak lagi setelah aku praktikal selama 2 minggu dikelantan.

Masa mula aku dtg praktikal,aku malu untuk keluar berbual-bual dengan pekerja di tmpat aku praktikal, aku cuba buang sikap malu tersebut,tapi tak terdaya cz aku mmg pemalu n aku tak fhm pe yg dia org ckp. Selepas 1 minggu aku mula keluar dan berbual-bual, aku bayangkan setelah aku cuba berbual2 mereka akan mula rapat dgn aku, mmg mereka dah ok dgn aku, tp syg dalam diam atau dalam bahasa mereka, mereka memalukan aku depan orang ramai, aku tercenggan cz aku tk fhm pe diaorg ckp, tp yg aku fhm diaorg kenekan aku dlm bahasa mereka la, Cuma aku tak tau la dia ckp pe pasal aku,yang penting sekarang dia memalukan aku didepan semua pekerja yang ade. Mmg nampak hina sangat aku ni, mmg aku hina cz aku tak fhm bhs kelantan,tp perlu ke aku dihina?

Dari sini bukti kepada pe yang dikatakan oleh rakan selangor aku “org kelantan ni bila kita tak fhm bhs mereka,walaupun mereka rapat dgn kita tp dlm masa yang sama diaorang jatuhkan kita, atau diaorg malukan kita”. Dulu aku tak percaya pe yg kawan aku ckp,aku fikir org2 kelantan kebanyakannya ramah-ramah,Dan sekarang buktinya depan mata aku sendiri yang mana aku rasa sendiri, aku tersangat-sangat terkilan cz aku org kelantan gak.

Ok lah korang pikir la sndiri,kalau tak puas hati korang tak leh nk marah-marah aku cz ni pengalaman atau pe yang aku sendiri rasa di kelantan. Aku Cuma nk luahkan sahaja. Kalau rasa diri sendiri bersikap sedemikian ubahlah.

Tiada ulasan: