Khamis, 29 Oktober 2009

.:DuNiA hAri Ini:.

Dunia hari ini adalah jauh lebih berbeza berbanding dengan zaman Rasulullah. Sifat manusia yang semakin berubah dari semasa ke semasa, kalau sifat itu berubah kepada akhlak dan hati yang baik ia tidak perlu diperkatakan, perubahan sifat adalah sebalikknya. Menghina,mencaci,memulau dan sebagainya adalah biasa baginya. Untuk berkawan pun perlu memilih??memilih disini bukan memilih kerana kebaikan dan kelemahan seseorang tetapi memilih kawan yang bertaraf dan berharta,ada juga memilih kawan untuk kepentingan diri sendiri.

Ini bukan nukilan yang dikopi atau diforwadkan, tapi adalah dari pengalaman sendiri,dari situasi yang berlaku di depan mata sendiri,telinga sendiri. Aku tergerak hati untuk ceritakan semua ini kepada rakan-rakan supaya tidak bersikap demikian. Kisah yang aku tulis ini berlaku di Kolej aku sendiri,di kelas aku sendiri, dan aku tidak berpuas hati dengan apa yang berlaku, mungkin kejadian ini bukan hanya berlaku pada diri aku, mungkin lebih ramai lagi yang telah mengalaminya, namun mereka hanya berdiam diri sahaja dan tidak meluahkannya. Kisahnya...

Dalam kita belajar di Kolej kita mesti bergaul antara satu sama lain, tidak kira apa bangsa dan agamanya, di kolej pelbagai aktiviti berkumpulan yang kita perlu lakukan,tugasan kumpulan, kreativiti berkumpulan dan sebagainya. Aktiviti itu memberi peluang untuk kita berubah menjadi seseorang, dari aktiviti itu kita belajar untuk berkerjasama, kita belajar untuk pandai membuat kerja, kita belajar untuk berani bersaing, kita belajar untuk menjadi pandai. Namun situasi yang aku alami adalah sangat berbeza sekali, berbeza dari apa yang aku fikirkan selama ini. Ini kerana dalam aktiviti tersebut, mereka sering meminggirkan yang lemah, tidak membantu yang lemah, untuk kumpulan asigment pun memilih, kerana apa ia memilih? jawapannya kerana ada sesetengah yang tidak pandai untuk buat kerja. Itu sahaja jawapannya?? ini semua tidak adil, kenapa kita mempunyai hati yang busuk untuk melakukan semua tu?kenapa kita tidak mendidik mereka yang tidak tahu membuat kerja supaya pandai untuk melakukan sesuatu kerja?. Jawapan lain, tidak serasi, kita belum cuba untuk berkawan tetapi telah menganggapkan yang kita tidak serasi?. Malas, kita mugkin ingin memilih kawan yang rajin untuk sama-sama membuat asigment, tetapi kenapa kita tidak membantu yang malas supaya rajin?. Kenapa perlu buat kumpulan? kumpulan yang aku maksudkan adalah kumpulan yang mana yang kaya hanya berkawan dengan yang kaya, yang pandai hanya berkawan dengan yang pandai, dan sebagainya. Kenapa yang pandai tidak membantu yang lemah? Kenapa yang kaya tidak membantu yang miskin?. Jawapan tu ada dalam hati masing-masing. Bagusnya kita menjadi manusia yang seperti itu, memang tersangat bagus, menghina makhluk Allah, berkawan kerana harta dan kepentingan diri sendiri, memulau yang lemah.. Siapakah Kita Untuk Melakukan Sedemikain???? FIKIRLAH SENDIRI..

Bangunlah kawan-kawanku, mungkin insan yang ditindas, dihina,dicaci,dipulaukan, adalah insan yang akan membantu kita saat kita kesusahan.
"Berkawan dengan ikhlas akan memberi kebahagiaan dan berkekalan, berkawan kerana harta,pangkat dan sebagainya tidak pernah menjanjikan kebahagiaan dan tidak pernah kekal sebagai kawan"
  • Kita berjaya Kalau kita sering membantu.
  • Kita berjaya kalau kita tidak menghina.
  • kita berjaya kalau kita tidak berkawan kerana harta.
  • kita berjaya kalau kita berkawan kerana ingin membantu.
  • kita berjaya kalau kita berkawan dengan seikhlas hati.
  • kita berjaya kalau kita menerima baik buruk seseorang.
  • kita berjaya kalau kita nasihat menasihati antara satu sama lain.

Ingat kita semua Satu Pencipta, Satu Makhluk, baik buruk kita hanya Dia yang menilainya. Kita tidak ada hak untuk menilai seseorang,mencaci,meminggirkan seseorang kerana kita semua sama disisiNya, tetapi kita ada hak untuk membantu... Apa yang ada pada kita sekarang adalah bukan milik kita, kita hanya meminjamnya untuk sementara waktu sahaja, apa yang dipinjamkanNya adalah untuk menguji kita.

Sekian sahaja. Bagi insan yang ingin berkonsi adalah dialu-alukan..

Tiada ulasan: